Claus Lorentzen

Slik vinner du din nye store kunde på 1 dag (del 2)

Beklager først og fremst at det er lenge siden sist, jeg skrev innlegg på bloggen, men det har vært utrolig hektisk, så tiden har rett og slett løpt i fra meg. Årsakene til at det har vært så hektisk, er at mitt selskap HCL Nordic har blitt aksjeselskap – det er ikke så mye jobb men tross alt, må al papirarbeidet gjøres, styret må sammensettes osv. I tillegg øker kundemassen betraktelig om dagen, så det er en positiv utvikling heldigvis, noe som jeg er veldig takknemmelig og ydmyk overfor.

Asker bygg

Siden sist har jeg også flyttet inn i dette fine kontorbygget. Største fordelen med dette er, at det er så fantastisk nærme både hjemme og ikke minst barnehagen. Jeg bruker bare 5 minutter på å komme meg fra barnehagen til kontoret – det er luksus:) I en hektisk hverdag som grunder og familiefar er det ekstremt viktig å bruke tiden riktig, hvert minutt teller, og dersom man kan slippe å stå i en bilkø hver morgen og ettermiddag, så gjør det mye med ens produktivitet og livet generelt.

For å bli litt konkret på innholdet jeg ønsker å skrive om i dag, du har sikkert mye annet å gjøre, enn å høre meg fortelle om mitt liv antar jeg, følger jeg opp fra første blogginnlegg rundt samme tema; Slik vinner du din nye store kunde på 1 dag. Siste innlegg handlet om å spisse budskapet samt bevisstgjøre seg sin målgruppe.

Tilmeld deg mitt nyhetsbrev her Salesshop

I dag vil jeg prate om selve kjernen i salget ditt, nemlig din salgsstrategi. Før vi i det hele tatt begynner å tenke salgskanaler, målgruppe, budskap osv. stiller jeg alle mine kunder disse spørsmålene:

  • Hvilke konkrete oppgaver utfører du/selskapet for dine/deres kunder
  • Hva er hovedfokus
  • Hvem er dine/deres største konkurrenter
  • Hvem er dine/deres viktigste kunder
  • Er det noen bestemte bransjer hvor en overvekt av dine/deres kunder kommer fra
  • Hvilke verdier/tjenester/produkter selger dere inn til nye kunder eller eksisterende kunder
  • Hva er ditt/deres neste mål – hva er visjonen
  • Hvilket tidsperspektiv jobber du/dere etter
  • Hvordan skal du/dere rekke dette

Dette er eksempler på punkter vi går igjennom i Salesshop og som danner grunnlag for al videre aktivitet. Vi kommer også inn på oppfølgende spørsmål alt avhengig av hva svarene er på disse spørsmålene.

Skjermbilde 2014-02-19 kl. 14.14.11

Over ser du et eksempel på et mindnode, som er et tankespinn, som er dratt rett ut av hodet på en kunde. Anbefaler dette verktøy mindnode til å gjøre øvelsen.

Prøv å gjøre det selv, still enten disse spørsmålene, internt sammen eller overfor deg selv – samtlige av de kundene jeg har jobbet med, begynner å få noen aha-opplevelser der de pludselig ser noen sammenhenger mellom produkt/tjenester, eksisterende kunder osv. Det mest interessante punktet er ditt mål, hva er visjonen din?
En av våre kunder, som er et veletablert mindre selskap i Oslo, har valgt oss som samarbeidspartner nettopp på bakgrunn av den manglende fokus og bevissthet rundt ovenstående punkter. Interessant å tenke på, at mange selskaper ikke har noen strukturert og bevisst plan på, hvordan de skal gå frem når omsetningen faller, kundene faller fra eller nedkonjukturer treffer dem. Jeg traff en potensiell kunde i dag og som hun sier; «vi ønsker egentlig ikke å markedsføre oss på noen som helst måte, vi har alt for mye å gjøre, kundene finner oss uansett» Den samme situasjonen var vår kunde i for 6 mnd siden – hva skjedde? Jo, først forsvant en av de største kundene ut, siden tapte de et prosjekt som de hadde satset alt på. Så liten er forskjellen mellom vekst og fremgang, til nedbemanning, underskudd, kamp for overlevelse – og dette er uansett, hvor stort og sterkt selskapet ditt er i utgangspunktet.

Så visjonen er viktig og hvis visjonen din er å fortsette veksten, snu utviklingen eller bremse nedgangen, så er løsningen, at du må selge mer.

Du selger mer med en bevisst og gjennomtenkt strategi.

Skriv en kommentar

