Claus Lorentzen

Slik får du 7 ut av 10 til å lese ditt nyhetsbrev

kommunikasjon

Jeg gjennomførte en poll forrige uke på, hvor mange som egentlig åpner et nyhetsbrev og 71% av svarene jeg fikk inn, hadde svart at ”de åpner et nyhetsbrev, dersom innholdet har en relevans i forhold til jobb og interesser”
For meg er dette en veldig høy prosentandel, faktisk er jeg litt overrasket og konklusjonen jeg kan dra ut fra dette, er, at det er ekstremt viktig, at du tilpasser budskapet til hvem det er du vil henvende deg til. Hvis ikke budskapet er tilpasset, vil mottakere ikke åpne ditt nyhetsbrev.
Andre undersøkelser vil gi andre svar, det finnes mange forskjellige erfaringer og opplevelser knyttet til det å anvende nyhetsbrev som en del av din digitale markedsføringsstrategi.
Så før at vi begynner å kaste med tall og prosenter frem og tilbake, i forhold til hvor mange som åpner et nyhetsbrev, leadkonvertering, klikk på nettside blablabla…

dollars

Spørsmålet er; gir det noen penger i kassen?

Min egen erfaring er, at jeg begynte å sende ut 2 tilpassede nyhetsbrev til 2 ulike målgrupper i desember i fjor. Det første nyhetsbrevet jeg sendte ut, med et spisset innholdsbasert budskap i forhold til tjenestene jeg selger, til en klart definert målgruppe av kontaktpersoner, utløste en telefonoppringning fra et av verdens største konsulentselskaper. De ba meg rett og slett om å komme ned til et møte hos dem så fort som mulig!
For meg er dette, et veldig sterkt bevis på at nyhetsbrev funker. Jeg har klart å overbevise meg selv☺

Tilmeld deg mitt nyhetsbrev her Salesshop

Siden har jeg opplevd flere liknende tilfeller og husk jeg har altså bare holdt på med dette i 3 månder. Tenk deg hvor mye dette kan genere over tid…

Hvor skal man finne tiden til å komme i gang med content marketing, nyhetsbrev, sosiale medier og alle de andre kanalene?

Det smukke med innholdsmarkedsføring er jo, at det kan gjøres av bitte små startups, etablerte SMB selskaper og selvfølgelig store selskaper. Har du en egen markedsansvarlig eller kanskje du har en svær markedsavdeling, kanskje du selv er markedsansvarlig, så ville jeg melde meg på et kurs.

Hvis du derimot ikke, har en svær markedsavdeling med millioner i markedsbudsjett, så ville jeg finne noen som kan hjelpe deg med å komme i gang, uten at det koster deg høyrehånden og ikke minst; at du kan fortsette med å gjøre det som genererer din inntekt og som du gjør best.

Du kan også gjøre veldig mye selv og jeg skal her gi deg noen tips til at komme i gang med utsendelse av nyhetsbrev:

  • Finn et verktøy for utsendelse av nyhetsbrev med automatisering og rapportmuligheter. Noen CRM verktøyer har dette som en addon, jeg vet for eksempel, at Superoffice har dette som et modul. Ellers finner du veldig mange gode verktøyer som abonnementstjenester (SAAS). Jeg bruker selv Mailchimp og kan anbefale det.
  • Du må gjøre det enkelt for alle kontaktpersoner, som du er i kontakt med digitalt, gjennom nettside, blogg, mailsignatur osv – å melde seg opp på ditt nyhetsbrev. Dette gjør du gjennom å etablere datafangst-skjemaer overalt hvor det lar seg gjøre.
  • Definer din målgruppe så klart og tydelig som mulig.
  • Tilpass ditt budskap til din målgruppe
  • Fokuser på innholdsbasert markedsføring. Kvalitets innholdsmarkedsføring gjør seg veldig godt på sosiale plattforme og i nyhetsbrev og øvrig kommunikasjon med nye eller eksisterende kunder – i kortere eller lengre sitater og overskrifter.
  • Jobb strukturert og etter en klar strategi!

Jeg har lyst til å avslutte med noen statements:

Innholdsmarketing koster 62% mindre enn
tradisjonell markedsføring og genererer 3x
så mange leads.
Demand Metric

De tre største utfordringene knyttet til content marketing er knyttet til
manglende budsjett, ressurser og tid til å skape verdiøkende innhold
iMedia Connection

90% av folks kjøpsprosesser starter på nett
Fleishman-Hillard

Kontor_2

Les om våre tjenester eller ta kontakt i dag, dersom du ønsker å vite, hvordan HCL Nordic kan hjelpe deg med å komme i gang med nyhetsbrev og content marketing.

 

Hvis du ønsker å motta neste blogginnlegg direkte på din epostadresse, kan du oppgi din epost adresse her, så sender vi deg den direkte:

One thought on “Slik får du 7 ut av 10 til å lese ditt nyhetsbrev

  1. Tilbaketråkk: Sosiale medier blir aldri ditt eget community | Making things happen

Skriv en kommentar

