Claus Lorentzen

Do good shit…

 

karma

For noen uker siden traff jeg en bekjent av meg, vi spiste en middag i Oslo. Litt ut på kvelden stiller han meg et spørsmål. Han driver et lite enkeltmannsforetak med en begrenset inntekt.

Spørsmålet han lurer på er, min mening om hvor vidt han bør oppgi den reelle inntekten sin for 2013 og få en stor skatteregning eller om han skal «jukse», oppgi mindre i omsetning og så satse på at han ikke blir tatt.

Svaret som jeg ga han, skal jeg avsløre litt senere, men først vil jeg gi deg mine top 5 leveregler, uavhengig om det er i business sammenheng eller privat:

  • Fokuserer på å tilføre verdi – hvis ikke mulig, behovet ikke er tilstede eller vanskelig å synliggjøre, lar jeg det være. Finner en ny kunde eller kommer meg ut av situasjonen, dersom det er i privat sammenheng.

  • Følger lover og regler – Jeg lar heller revisoren hjelpe meg, til å ikke betale mer i skatt enn jeg må. Egentlig er det største problemet, slik jeg ser det, dersom du gjør det motsatte, at det tar mye negativ energi. Energi du trenger til å skape nye muligheter og skape positiv energi.

  • Vilje til å gjennomføre – Vilje og gjennomføringsevne er viktige egenskaper for en idrettsutøver, men det mener jeg, er vel så viktig for alle oss andre.

  • Transparent – Jeg har ikke noe å skjule, hvorfor skal jeg være redd for å la andre se, hva jeg holder på med da? Jeg har opplevd miljøer som ikke er transparente, det er ikke en hyggelig plass å være.

  • Følg opp, følg opp, følg opp – eller sagt på en annen måte; aldri gi opp.

 

Lurer du fortsatt på hva svaret mitt var angående betaling av skatt?

 

Spre budskapet og del med nettverket ditt hvis du er enig i; Do good shit!

 

Hvis du ønsker å motta neste blogginnlegg direkte på din epostadresse, kan du oppgi din epost adresse her, så sender vi deg den direkte:

 

Skriv en kommentar

