Claus Lorentzen

Sosiale medier blir aldri ditt eget community

For en stund siden ba jeg mine lesere svare på, hvilken restaurant de velger, stilt over for valget mellom to restauranter, som er tilnærmet like på meny og pris. Se spørsmålet som jeg stilte og resultatet av spørreundersøkelsen under her:

Skjermbilde 2014-05-24 kl. 19.03.46

Jeg er ikke overrasket over resultatet slik det ble, faktisk så mener jeg personlig, at dette tallet burde vært høyere.

Ta meg selv for eksempel, da jeg bodde i København (Valby) kjørte jeg ofte turen til Nørrebro for å kjøpe pizza hos en (pizzarestaurant finnes ikke lenger). Kjøreturen tok 15-20 minutter og det kan jo virke helt idiotisk tatt i betraktning, at det finnes omtrent 20-30 andre pizzeriaer, som var mye nærmere. Årsaken til at jeg valgte å kjøre den lange veien, er åpenlys; pizzaen der var best!
Dessuten var det hyggelige folk osv, men først og fremst handlet det om min subjektive smak.

Tilbake til undersøkelsen og et betimelig spørsmål; hvorfor får noen restauranter flere gjester enn andre?

Hvis jeg visste svaret, hadde jeg vært milliardær, så det finnes vel ikke noe enkelt svar på det, men uansett om du driver en restaurant, rørlegger, arkitektkontor, advokatpraksis, flislegger eller noe helt annet så er det noen punkter, du bør ha på plass, før du kan ta opp kampen med dine konkurrenter i 2014. Her kommer 4 punkter jeg mener har høy relevans:

  1. Aldri gå på kompromis med kvaliteten.

    Jeg må innrømme, at jeg digger Eivind Hellstrøms innstilling; kutt ut all smakstilsetning og kosttilskudd og bruk rene, friske råvarer med høy kvalitet.
    Eller hvis du er håndverker, så bør du ikke spare penger på verktøy og materialer.

  2. Sjekk om dine kunder er fornøyde og hvorfor de valgte deg og deres produkt/tjenester:

    Hvis de ikke er fornøyde – finn ut av hva du kan gjøre for å fikse det. Klarer du å snu en misfornøyd kunde til å bli fornøyd, blir de din beste referansekunde. Jobber du ikke proaktivt her, risikerer du å bli hengt ut på sosiale medier. Kunden har langt større makt i dag, enn de noen gang har hatt før og det er jo fantastisk for oss, som gjerne vil skape noe, som er bra. Se det som en mulighet.

  3. Produser casestudy – fortell verden om hvorfor dine kunder er fornøyde med deg og deres produkt/tjenester:

    For alle oss som ikke driver restaurant, der det er veldig synlig, hvem som er populære, må vi være litt mere oppfinnsomme. Fler og fler velger i dag å gjøre oppmerksom på seg selv og selskapet gjennom å skrive casestudies. Det betyr, å få produsert en artikkel om en kunde som har valgt akkurat ditt/deres selskap og kan fortelle om hvorfor, de valgte dere og hva det har gitt av resultat og gevinster.
    Et selskap som er veldig flinke på dette, er Found AS som er et norsk IT selskap, se eksempler her:  eller her:
    Hvis du ikke føler, at casestudies passer helt for deres produkt/tjeneste eller vil fungere bra mot deres målgruppe, eller kanskje det er ingen andre som gjort det før i deres bransje. Kanskje det er på tide å se på det med nye øyne?

  4. Bygg ditt eget community:

    Stort sett alle har funnet veien til sosiale medier, som f.eks facebook, Twitter eller Google+. Det er gammelt nytt. Derfor vet du sikkert også allerede, at det finnes enorme mengder reklame på sosiale medier. Ikke så veldig overraskende, siden det er reklamen, som er med til å finansiere sosiale medier. Du og selskapet deres blir bare en dråpe i det store havet av reklamer.
    Sosiale medier blir aldri din egen community, der du har kontrollen!
    Derfor, bør du begynne så fort som mulig, å bygge ditt eget nettverk av mennesker som følger ditt selskap. Dette gjør du ved hjelp av dedikerte landingssider (nei jeg mener ikke din nettside), utsendelse av nyhetsbrev, blogg osv. Les mer her om å komme i gang med nyhetsbrev: Slik får du 7 ut av 10 til å lese ditt nyhetsbrev

 Content Marketing (herunder casestudy) koster 62% mindre enn tradisjonell markedsføring og generer 3x så mange leads – Demand metrics


4 thoughts on “Sosiale medier blir aldri ditt eget community

Skriv en kommentar

