Claus Lorentzen

Ryanair versus Norwegian? Hvem likner ditt selskap mest på:

Få ting kan vel more de fleste mer enn å høre om andres ulykke, eller tar jeg feil?

Hvis du er en av de som tilhører denne gruppen bør du følge med her

Fredag 6. juni står jeg opp kl 0500. Jeg har ikke rukket å glede meg så mye til den forestående flyturen fra Torp til Warszawa. Hektiske dager og uker har gjort sitt til at denne dagen kom veldig brått på.

Men nu skal det bli godt å reise bort, få jobbet med strategi og planer for fremtiden, jeg er spent og gleder meg. Første gang jeg skal besøke Warszawa, godt selskap, god mat og drikke…

Vi skal til å gå om bord på flyet fra Wizz Air, jeg skal bare vise boardingkortet (som jeg skrev ut dagen før) til damen bak disken.
Hun sier; «kan jeg se passet ditt»
Jeg fisker frem et bankkort med bilde og viser det til damen.
Da sier hun; «har du ikke pass kommer du ikke med på flyet» og gjør det meget klart, at jeg bare skal forsvinne..

#Schengen, #EU, #reist uten pass i åresvis, #f..k, #booke nytt fly, #møkkaselskap… dette var noen av de tankene som raste gjennom hodet mitt umiddelbart.

misset fly

Mens resten av reisefølget setter seg på flyet til Warszawa, logger jeg meg på WIFIen på Sandefjord Flyplass…

09.00 – booker nytt fly. Avgang kl 15.35 samme dagen, men fra Rygge flyplass
09.47 – Stiger på toget fra Torp til Asker

11.30 – Hjemme i Asker igjen – henter passet, drikker kaffe, leker med unger (tror jeg har god tid)
11.50 – Kona har det gøy og spør «håper ikke passet har utløpt» – det er da jeg konstaterer at passet utløp 17.04.14

12.15 – Er på den danske ambassaden på Skøyen – de forlenger passet med 6 mnd
12.40 – Parkerer bilen litt unna Skøyen Stasjon

12.47 – Misser toget til Oslo S fra Skøyen med 2 min.
12.48 – Hopper på buss 160 mot sentralbusstasjonen

12.53 – Løper ut av bussen, tar taxi i stedet (går for tregt)
13.04 – Misser toget fra Oslo S til Rygge flyplass med 2 f… minutter (går bare 1 tog i timen)

På nåværende tidspunkt begynner mine sjanser for å rekke flyet å bli mindre og mindre for hvert minutt. En taxi koster 1150,-!! Merker også at jeg kunne trenge en pils..

13.30 – Tar toget mot Ski (tenker at det er riktig retning)
13.35 – Ringer en venn som bor i Ski, for tips og veiledning – etter at realitetene begynner å gå opp for oss, tilbyr han seg å kjøre meg til Rygge.

14.15 – Blir hentet på Ski Stasjon
15.05 – Ankommer Rygge Flyplass

15.07 – Må betale gebyr på 15 euros til Ryanair fordi boardingkortet ikke var skrevet ut. (det boardingkortet som jeg hadde forsøkt å laste ned underveis på mitt roadtrip og sendt til min kammerat for utskrift, men som bare ble en ubrukelig HTML utskrift)
15.35 – Sitter om bord på flyet med retning mot Warszawa!!

Jeg skal si det høyt med en gang: Den eneste personen jeg kan skylde for denne dagen, er MEG! Jeg skulle ha satt meg bedre inn i regelverket for Wizz Air, ferdig med den saken.

Men to ting til som jeg har lyst å si:

  1. Jeg mener ikke, at fremtiden tilhører selskaper som bevisst gjør terskelen for sine kunder høyere, enn den trenger å være. I min verden kan jeg ikke begripe hvorfor både Ryanair og Wizz Air skal lage regler som er strengere enn det lovverket tilsier. For ikke å snakke om gebyrer, gebyrer de utsteder på bakgrunn av at deres tekniske løsninger ikke holder mål.
    Så kan man mene, hva man vil om Norwegian, men at de i alle fall tar i bruk teknologi og systemer som hjelper meg som kunde – det skal de ha skryt for. Automatiserte workflows for utstedelse av boarding som jeg har på smartphonen, WIFI på flyet, osv. For ikke å nevne Flytoget, for et selskap! De har fokus på de riktige tingene, spør du meg.
  2. For en fantastisk kompis du er Thomas Barth.

Spørsmål til du som leser dette innlegget og som enten er daglig leder eller driver et eget selskap. Hvordan tror du deres kunder oppfatter dere, likner dere mest på Ryanair eller Norwegian?

Hvis du ikke visste det fra før, så finnes det egentlig ingen unnskyldninger lenger, for ikke å ha løsninger og tjenester som er automatiserte og som i større grad senker terskelen for dine kunder, i forhold til å enten kjøpe deres tjenester eller ta deres produkter i bruk.

Helgen i Warszawa? Ble veldig bra:)

http://try.hclnordic.no/subscribe/

Abonner på bloggen

Skriv en kommentar

