Claus Lorentzen

Føler du deg også berettiget til fantastiske kundeopplevelser?

Strategi orange3

Da er du ikke alene!

Tenk noen år tilbake – før sosiale mediers inntog, før smarttelefoner, Internet of things, ja selv før selfies… Egentlig ikke for så veldig lenge siden, da betydde kundens opplevelse av deg og ditt produkt/tjeneste ikke så mye. Du risikerte å miste en enkelt eller en håndfull kunder men det kunne du veldig fort hente inn igjen ved hjelp av markedsføring.

«Smart markedsføring trumfet brukeropplevelse (user experience)»

I dag har dette forandret seg kraftigt. Kundens stemme, forsterket av sosiale medier overtrumfer selv den kraftigste og best gjennomførte markedsføring. Kombiner dette med en massiv utvikling i retning abonnementsbaserte og gratis (freemium) forretningsmodeller, digitale markedsføringskanaler, økt konkurranse samt fallende kundelojalitet og du ser bildet av en ny æra der brukeren/kunden har makten – ikke merkevaren eller selskapet bak.

I fremtiden vil vi som brukere og kunder av et produkt/tjeneste forvente og ikke minst, føle oss berettiget til fantastisk kundeopplevelse (user experience) Vi snur ryggen til selskaper/merkevarer som ikke gir oss dette.

Les videre

Claus Lorentzen

Ryanair versus Norwegian? Hvem likner ditt selskap mest på:

Få ting kan vel more de fleste mer enn å høre om andres ulykke, eller tar jeg feil?

Hvis du er en av de som tilhører denne gruppen bør du følge med her

Fredag 6. juni står jeg opp kl 0500. Jeg har ikke rukket å glede meg så mye til den forestående flyturen fra Torp til Warszawa. Hektiske dager og uker har gjort sitt til at denne dagen kom veldig brått på.

Men nu skal det bli godt å reise bort, få jobbet med strategi og planer for fremtiden, jeg er spent og gleder meg. Første gang jeg skal besøke Warszawa, godt selskap, god mat og drikke…

Vi skal til å gå om bord på flyet fra Wizz Air, jeg skal bare vise boardingkortet (som jeg skrev ut dagen før) til damen bak disken.
Hun sier; «kan jeg se passet ditt»
Jeg fisker frem et bankkort med bilde og viser det til damen.
Da sier hun; «har du ikke pass kommer du ikke med på flyet» og gjør det meget klart, at jeg bare skal forsvinne..

#Schengen, #EU, #reist uten pass i åresvis, #f..k, #booke nytt fly, #møkkaselskap… dette var noen av de tankene som raste gjennom hodet mitt umiddelbart.

Les videre

Claus Lorentzen

Sosiale medier blir aldri ditt eget community

For en stund siden ba jeg mine lesere svare på, hvilken restaurant de velger, stilt over for valget mellom to restauranter, som er tilnærmet like på meny og pris. Se spørsmålet som jeg stilte og resultatet av spørreundersøkelsen under her:

Skjermbilde 2014-05-24 kl. 19.03.46

Jeg er ikke overrasket over resultatet slik det ble, faktisk så mener jeg personlig, at dette tallet burde vært høyere.

Ta meg selv for eksempel, da jeg bodde i København (Valby) kjørte jeg ofte turen til Nørrebro for å kjøpe pizza hos en (pizzarestaurant finnes ikke lenger). Kjøreturen tok 15-20 minutter og det kan jo virke helt idiotisk tatt i betraktning, at det finnes omtrent 20-30 andre pizzeriaer, som var mye nærmere. Årsaken til at jeg valgte å kjøre den lange veien, er åpenlys; pizzaen der var best!
Dessuten var det hyggelige folk osv, men først og fremst handlet det om min subjektive smak.

Tilbake til undersøkelsen og et betimelig spørsmål; hvorfor får noen restauranter flere gjester enn andre?

Les videre

Claus Lorentzen

Ny medarbeider

Vi er utrolig glade for å ønske Tonje Flack velkommen hos HCL Nordic AS.

Tonje skal blant annet løse oppgaver for våre kunder, samt bidra med å utvikle HCL Nordics konsept videre.
Tonje har bakgrunn fra blant annet, Nycomed og Astra Zeneca som produkt og markedsansvarlig. Som tidligere produktsjef i legemiddelindustrien, har hun bred erfaring med strategiarbeid, implementering og gjennomføring av markedsaktiviteter og verktøy.

Vi ser frem til et godt samarbeid.

Claus Lorentzen

Do good shit…

 

karma

For noen uker siden traff jeg en bekjent av meg, vi spiste en middag i Oslo. Litt ut på kvelden stiller han meg et spørsmål. Han driver et lite enkeltmannsforetak med en begrenset inntekt.

Spørsmålet han lurer på er, min mening om hvor vidt han bør oppgi den reelle inntekten sin for 2013 og få en stor skatteregning eller om han skal «jukse», oppgi mindre i omsetning og så satse på at han ikke blir tatt.

Svaret som jeg ga han, skal jeg avsløre litt senere, men først vil jeg gi deg mine top 5 leveregler, uavhengig om det er i business sammenheng eller privat: Les videre